Mity i Fakty

Kobieta kierowca

„Jesteśmy tym bogatsi, im więcej rzeczy zbędnych zdołamy odrzucić”
– Jan Paweł II

Mężczyźni są lepszymi kierowcami
mają to we krwi

Według raportu „Wypadki Drogowe w Polsce w 2016 roku” Biura Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji, sprawcami wypadków najczęściej byli mężczyźni – kierujący pojazdami, którzy spowodowali 73,2%. Kobiety spowodowały 22,8% wypadków. Pozostałe 4% stanowią przypadki, w których brak danych na temat płci sprawcy wypadku.

Kobiety powodują mniej wypadków drogowych ponieważ kobiet-kierowców jest znacznie mniej

W Polsce dokumentem uprawniającym do kierowania pojazdami mechanicznymi dysponuje 80% mężczyzn i 51% kobiet. W grupie wiekowej 25-34 lata różnice zacierają się i wynoszą zaledwie 1%. Wraz ze wzrostem wieku wśród badanych, dysproporcja jest coraz większa i wynosi trzy do jednego dla ankietowanych powyżej 65 roku życia.

Płeć decyduje o byciu dobrym lub słabym kierowcą

Z ogólnopolskiego badania zorganizowanego przez LINK4 wynika, że w ostatnich latach, 11% mężczyzn kierowców i 9% kobiet przyznało się do spowodowania kolizji lub wypadku. To jednak nie płeć a wiek wpływa na wypadkowość. Młodzi kierowcy dużo częściej powodują kolizje. W ostatnich latach, wśród osób do 29 roku życia kolizje spowodowało 17% kierowców, a powyżej tego wieku tylko 9%.

Łamanie przepisów – Kobiety rzadziej łamią przepisy. 59% pań bardzo rzadko przekracza dozwoloną prędkość (do ograniczeń prędkości, prawie zawsze, stosuje się natomiast tylko 45% panów). 35% kobiet nie przekracza linii ciągłej a 45% nie wymusza pierwszeństwa. Wśród mężczyzn te wskaźniki wyniosły odpowiednio 27% i 40%. Kobiety mają jednak słabość do częstszego wjeżdżania na skrzyżowanie, gdy nie można go opuścić przed zmianą świateł oraz do przejeżdżania na czerwonym świetle.

Małe grzeszki – Do rozmowy przez telefon bez zestawu głośnomówiącego przyznaje się niemal co drugi kierowca. Wśród mężczyzn odsetek ten wyniósł (49%), wśród kobiet – 43%. Do palenia, picia lub jedzenia podczas prowadzenia auta przyznało się 31% mężczyzn i 27% kobiet. Do śpiewania za kierownicą i dbania o wygląd przyznaje się 23% kobiet, przy 14% mężczyzn, a 10% poprawia makijaż. Mężczyźni nie przyznali się do golenia w czasie jazdy!

Kultura jazdy – 65% mężczyzn często ustępuje pierwszeństwa innym pojazdom umożliwiając im włączenie się do ruchu. Dla porównania, 59% kobiet zachowuje się w ten sposób na drodze.

Czystość samochodu – Mężczyźni częściej myją swoje auta. Przynajmniej raz w miesiącu robi to 64% mężczyzn i 58% kobiet. Kilka razy w miesiącu samochód jest myty przez 29% panów i tylko 21% pań. Samochód szczególnie często myją mężczyźni z wyższym wykształceniem, zamieszkujący średnie i duże miasta.

Mężczyźni szybciej się uczą od kobiet

Najnowsze badania przeprowadzone przez Naukowców z University of Georgia i Columbia University dowiodły, że „podejście do uczenia się” sprawia, że kobiety lepiej radzą sobie z przyswajaniem wiedzy  niż mężczyźni. Badania te obejmowały sześć elementów: uwagę, wytrwałość, chęć uczenia się, samodzielność uczenia się, elastyczność, organizację.

Badanie pokazało, że przewaga kobiet zaczyna się od początku edukacji i dotyczy każdej tematyki. Wyniki testów mężczyzn były niższe. Okazało się, że mają oni mniejsze umiejętności poznawcze, mniejsze zaangażowanie w naukę, a jeśli chodzi o psychikę –  szybciej tracą opanowanie podczas nauki oraz mniej niż kobiety są skłonni uzewnętrzniać swoje trudności.

Według badań przeprowadzonych przez naukowców z angielskiego uniwersytetu w Hertfordshire, kobietom łatwiej przychodzi wykonywanie różnych czynności jednocześnie niż mężczyznom. W badaniu wzięło udział 50 kobiet oraz tyle samo mężczyzn. Mieli oni 8 minut na wykonanie 3 łatwych czynności, w trakcie których dodatkowo dzwoniono do każdego z uczestników i tylko od nich zależało, czy odbiorą telefon, czy też nie. Badani musieli się w tym czasie zmierzyć z rozwiązaniem matematycznego zadania, odnalezieniem restauracji na mapie oraz opracowaniem strategii poszukiwania klucza w specjalnym polu. Co ciekawe, mężczyźni mimo lepszej orientacji przestrzennej znacznie gorzej poradzili sobie z zadaniem dotyczącym mapy i klucza. Z kolei badane kobiety znakomicie poradziły sobie z realizacją wszystkich zadań w tak krótkim czasie, co oznacza, że mają lepszą podzielność uwagi bez względu na to, ile czynności muszą wykonać.

Kobiety niewiele rozumieją z tego co dzieje się na drodze, posiadają mniejsze umiejętności niż mężczyźni, nie znają się na przepisach, są wolno myślące, nie znają się na samochodach

Kobiety posiadają instynkt macierzyński, który jest wrodzoną zdolnością do opiekowania się i pielęgnowania innych. Instynkt ten sprawia, że kobiety są bardziej sumienne w wykonywaniu zadania, jakim jest dla nich również bycie uważnym kierowcą. Większość kobiet ma naturalną tendencję do chronienia ludzi wokół siebie. 

Kobiety przejawiają lepszą podzielność uwagi* i potrafią ją dłużej skupiać swoją na jednej czynności. 

Kobiety szybciej się uczą, efektywniej stosują zdobytą wiedzę i chętniej podporządkowują się zasadom. 

Kobiety rzadziej łamią przepisy drogowe i mają naturalną tendencję do ich przestrzegania.

Kobiety w przeciwieństwie do mężczyzn znacznie rzadziej ulegają skłonnościom do agresywnych i ryzykownych zachowań na drodze. Są mniej agresywne, odporniejsze na stres, powściągliwe w podejmowaniu ryzykownych decyzji bez przewidywania konsekwencji.

Kobiety zwracają większą niż mężczyźni uwagę na techniczne kwestie zapewniające bezpieczeństwo i czują się bardziej odpowiedzialne za przewożonych pasażerów. Nie tylko rzadziej niż mężczyźni ignorują obowiązek zapinania pasów, ale również poważniej podchodzą do rozwiązań technicznych w autach i ich wyposażeniu, które odpowiadają za bezpieczną i komfortową jazdę.

* Naukowcy obradujący na zjeździe Society for Neuroscience zgodnie stwierdzili, że „podzielność uwagi” (w pewnym sensie) nie istnieje i że nasz mózg nie jest wielozadaniowy. Jeśli ma wykonać kilka zadań jednocześnie, pracuje co prawda niezwykle intensywnie, ale to wcale nie przekłada się na efekty. Często popełnia błędy i nie zapisuje w pamięci ważnych informacji. Każde zadanie zajmuje mu więcej czasu, niż gdyby wykonywał je jedno po drugim.

W Polsce kobiety wypadają korzystniej w statystykach – po za granicami kraju tak nie jest

Brytyjscy naukowcy przez miesiąc analizowali zachowania na drodze obywateli Wysp Brytyjskich. Swoje obserwacje zawarli w raporcie firmy „Privilege Insurance”. Okazało się, że kobiety nie tylko korzystniej wypadają w testach teoretycznych (wzięło w nich udział 1 383 uczestników), ale też lepiej odnajdują się w sytuacjach kryzysowych na drodze. W korkach czy na najbardziej zatłoczonych i niebezpiecznych przecznicach podejmują o wiele bardziej adekwatne decyzje niż panowie. Badanie 200 kierowców na zatłoczonym skrzyżowaniu Hyde Park Corner w Londynie wykazało, że na 30 możliwych punktów kobiety zyskały średnio 23,6 pkt. Mężczyźni tylko 19,8 pkt.

Według badaczy ich głównym źródłem są postawy samych pań, które nie wierzą w swoje umiejętności i są wobec siebie bardziej krytyczne. Z ankiety wynika, że zaledwie 28% z nich uznaje się za lepszych kierowców niż płeć przeciwna. Z kolei tylko 13% mężczyzn palmę pierwszeństwa przyznaje kobietom.

Gdy badacze zapytali kierowców, czy dostosowują prędkość do sytuacji na drodze, 64% kobiet uznało, że zwykle tak. W przypadku mężczyzn stwierdziło w ten sposób aż 84% pytanych. Przeczą temu badania, które pokazują, że to „płeć brzydka” ma tendencje do naciskania na pedał gazu (ok. 50%). Wśród żeńskiej części kierowców miłośniczek szybkiej jazdy jest tylko ok. 25%.

Mężczyźni są też mniej skorzy do przestrzegania zasad ruchu drogowego. Ponad połowie z nich zdarza się przejeżdżać na pomarańczowym świetle, podczas gdy do tego wykroczenia przyznaje się zaledwie 15% kobiet.

Obie płcie w różny sposób włączają się też do ruchu drogowego. Zaledwie 1% kobiet robi to w sposób tworzący zagrożenie. Na niebezpieczeństwo w tym wypadku naraża się aż 14% mężczyzn. Panie są też bardziej życzliwe wobec innych uczestników ruchu (39%). Przepuszczają kierowców chcących włączyć się do ruchu czy ostrzegają przed zagrożeniami na drodze. Wśród mężczyzn to zaledwie 28%.

Największą różnicę w ocenie zauważono w przypadku kategorii tailgatingu, czyli niezachowywaniu bezpiecznej odległości od pojazdu jadącego z przodu. Zaledwie 4% kobiet podjeżdżało zbyt blisko innych samochodów. W przypadku mężczyzn robiło to aż 27% badanych.

WYNIKI BADAŃ

Dostosowanie prędkości do warunków: mężczyźni – 55%, kobiety – 75% 

Zatrzymanie za pomarańczowym świetle: mężczyźni – 44%, kobiety – 85%

Negatywne oddziaływanie na innych uczestników ruchu: mężczyźni – 73%, kobiety – 54%

Właściwe używanie kierunkowskazów: mężczyźni – 82%, kobiety – 96%

Właściwe używanie lusterek: mężczyźni – 46%, kobiety – 79%

Efektywna obserwacja ruchu (np. uwzględnianie pojazdu w martwym punkcie w lusterku): mężczyźni – 82%, kobiety – 71%

Zbytnie zbliżanie się do pojazdu jadącego z przodu: mężczyźni – 27%, kobiety – 4%

Dostosowanie prędkości do warunków na drodze: mężczyźni – 64%, kobiety – 64%.

Kontrola nad pojazdem: mężczyźni – 100%, kobiety – 96%

„Nic tak nie zadziwia ludzi, jak zdrowy rozsądek i proste działanie”
– Ralph Waldo Emerson