Mity i Fakty
Kobieta kierowca
„Jesteśmy tym bogatsi, im więcej rzeczy zbędnych zdołamy odrzucić”
– Jan Paweł II
Mężczyźni są lepszymi kierowcami
– mają to we krwi
Według raportu „Wypadki Drogowe w Polsce w 2016 roku” Biura Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji, sprawcami wypadków najczęściej byli mężczyźni – kierujący pojazdami, którzy spowodowali 73,2%. Kobiety spowodowały 22,8% wypadków. Pozostałe 4% stanowią przypadki, w których brak danych na temat płci sprawcy wypadku.
Kobiety powodują mniej wypadków drogowych ponieważ kobiet-kierowców jest znacznie mniej |
W Polsce dokumentem uprawniającym do kierowania pojazdami mechanicznymi dysponuje 80% mężczyzn i 51% kobiet. W grupie wiekowej 25-34 lata różnice zacierają się i wynoszą zaledwie 1%. Wraz ze wzrostem wieku wśród badanych, dysproporcja jest coraz większa i wynosi trzy do jednego dla ankietowanych powyżej 65 roku życia.
Płeć decyduje o byciu dobrym lub słabym kierowcą |
Z ogólnopolskiego badania zorganizowanego przez LINK4 wynika, że w ostatnich latach, 11% mężczyzn kierowców i 9% kobiet przyznało się do spowodowania kolizji lub wypadku. To jednak nie płeć a wiek wpływa na wypadkowość. Młodzi kierowcy dużo częściej powodują kolizje. W ostatnich latach, wśród osób do 29 roku życia kolizje spowodowało 17% kierowców, a powyżej tego wieku tylko 9%. Łamanie przepisów – Kobiety rzadziej łamią przepisy. 59% pań bardzo rzadko przekracza dozwoloną prędkość (do ograniczeń prędkości, prawie zawsze, stosuje się natomiast tylko 45% panów). 35% kobiet nie przekracza linii ciągłej a 45% nie wymusza pierwszeństwa. Wśród mężczyzn te wskaźniki wyniosły odpowiednio 27% i 40%. Kobiety mają jednak słabość do częstszego wjeżdżania na skrzyżowanie, gdy nie można go opuścić przed zmianą świateł oraz do przejeżdżania na czerwonym świetle. Małe grzeszki – Do rozmowy przez telefon bez zestawu głośnomówiącego przyznaje się niemal co drugi kierowca. Wśród mężczyzn odsetek ten wyniósł (49%), wśród kobiet – 43%. Do palenia, picia lub jedzenia podczas prowadzenia auta przyznało się 31% mężczyzn i 27% kobiet. Do śpiewania za kierownicą i dbania o wygląd przyznaje się 23% kobiet, przy 14% mężczyzn, a 10% poprawia makijaż. Mężczyźni nie przyznali się do golenia w czasie jazdy! Kultura jazdy – 65% mężczyzn często ustępuje pierwszeństwa innym pojazdom umożliwiając im włączenie się do ruchu. Dla porównania, 59% kobiet zachowuje się w ten sposób na drodze. Czystość samochodu – Mężczyźni częściej myją swoje auta. Przynajmniej raz w miesiącu robi to 64% mężczyzn i 58% kobiet. Kilka razy w miesiącu samochód jest myty przez 29% panów i tylko 21% pań. Samochód szczególnie często myją mężczyźni z wyższym wykształceniem, zamieszkujący średnie i duże miasta. |
Mężczyźni szybciej się uczą od kobiet
Najnowsze badania przeprowadzone przez Naukowców z University of Georgia i Columbia University dowiodły, że „podejście do uczenia się” sprawia, że kobiety lepiej radzą sobie z przyswajaniem wiedzy niż mężczyźni. Badania te obejmowały sześć elementów: uwagę, wytrwałość, chęć uczenia się, samodzielność uczenia się, elastyczność, organizację. Badanie pokazało, że przewaga kobiet zaczyna się od początku edukacji i dotyczy każdej tematyki. Wyniki testów mężczyzn były niższe. Okazało się, że mają oni mniejsze umiejętności poznawcze, mniejsze zaangażowanie w naukę, a jeśli chodzi o psychikę – szybciej tracą opanowanie podczas nauki oraz mniej niż kobiety są skłonni uzewnętrzniać swoje trudności. Według badań przeprowadzonych przez naukowców z angielskiego uniwersytetu w Hertfordshire, kobietom łatwiej przychodzi wykonywanie różnych czynności jednocześnie niż mężczyznom. W badaniu wzięło udział 50 kobiet oraz tyle samo mężczyzn. Mieli oni 8 minut na wykonanie 3 łatwych czynności, w trakcie których dodatkowo dzwoniono do każdego z uczestników i tylko od nich zależało, czy odbiorą telefon, czy też nie. Badani musieli się w tym czasie zmierzyć z rozwiązaniem matematycznego zadania, odnalezieniem restauracji na mapie oraz opracowaniem strategii poszukiwania klucza w specjalnym polu. Co ciekawe, mężczyźni mimo lepszej orientacji przestrzennej znacznie gorzej poradzili sobie z zadaniem dotyczącym mapy i klucza. Z kolei badane kobiety znakomicie poradziły sobie z realizacją wszystkich zadań w tak krótkim czasie, co oznacza, że mają lepszą podzielność uwagi bez względu na to, ile czynności muszą wykonać. |
Kobiety niewiele rozumieją z tego co dzieje się na drodze, posiadają mniejsze umiejętności niż mężczyźni, nie znają się na przepisach, są wolno myślące, nie znają się na samochodach |
Kobiety posiadają instynkt macierzyński, który jest wrodzoną zdolnością do opiekowania się i pielęgnowania innych. Instynkt ten sprawia, że kobiety są bardziej sumienne w wykonywaniu zadania, jakim jest dla nich również bycie uważnym kierowcą. Większość kobiet ma naturalną tendencję do chronienia ludzi wokół siebie.
Kobiety przejawiają lepszą podzielność uwagi* i potrafią ją dłużej skupiać swoją na jednej czynności.
Kobiety szybciej się uczą, efektywniej stosują zdobytą wiedzę i chętniej podporządkowują się zasadom.
Kobiety rzadziej łamią przepisy drogowe i mają naturalną tendencję do ich przestrzegania.
Kobiety w przeciwieństwie do mężczyzn znacznie rzadziej ulegają skłonnościom do agresywnych i ryzykownych zachowań na drodze. Są mniej agresywne, odporniejsze na stres, powściągliwe w podejmowaniu ryzykownych decyzji bez przewidywania konsekwencji.
Kobiety zwracają większą niż mężczyźni uwagę na techniczne kwestie zapewniające bezpieczeństwo i czują się bardziej odpowiedzialne za przewożonych pasażerów. Nie tylko rzadziej niż mężczyźni ignorują obowiązek zapinania pasów, ale również poważniej podchodzą do rozwiązań technicznych w autach i ich wyposażeniu, które odpowiadają za bezpieczną i komfortową jazdę.
* Naukowcy obradujący na zjeździe Society for Neuroscience zgodnie stwierdzili, że „podzielność uwagi” (w pewnym sensie) nie istnieje i że nasz mózg nie jest wielozadaniowy. Jeśli ma wykonać kilka zadań jednocześnie, pracuje co prawda niezwykle intensywnie, ale to wcale nie przekłada się na efekty. Często popełnia błędy i nie zapisuje w pamięci ważnych informacji. Każde zadanie zajmuje mu więcej czasu, niż gdyby wykonywał je jedno po drugim.
W Polsce kobiety wypadają korzystniej w statystykach – po za granicami kraju tak nie jest
Brytyjscy naukowcy przez miesiąc analizowali zachowania na drodze obywateli Wysp Brytyjskich. Swoje obserwacje zawarli w raporcie firmy „Privilege Insurance”. Okazało się, że kobiety nie tylko korzystniej wypadają w testach teoretycznych (wzięło w nich udział 1 383 uczestników), ale też lepiej odnajdują się w sytuacjach kryzysowych na drodze. W korkach czy na najbardziej zatłoczonych i niebezpiecznych przecznicach podejmują o wiele bardziej adekwatne decyzje niż panowie. Badanie 200 kierowców na zatłoczonym skrzyżowaniu Hyde Park Corner w Londynie wykazało, że na 30 możliwych punktów kobiety zyskały średnio 23,6 pkt. Mężczyźni tylko 19,8 pkt.
Według badaczy ich głównym źródłem są postawy samych pań, które nie wierzą w swoje umiejętności i są wobec siebie bardziej krytyczne. Z ankiety wynika, że zaledwie 28% z nich uznaje się za lepszych kierowców niż płeć przeciwna. Z kolei tylko 13% mężczyzn palmę pierwszeństwa przyznaje kobietom.
Gdy badacze zapytali kierowców, czy dostosowują prędkość do sytuacji na drodze, 64% kobiet uznało, że zwykle tak. W przypadku mężczyzn stwierdziło w ten sposób aż 84% pytanych. Przeczą temu badania, które pokazują, że to „płeć brzydka” ma tendencje do naciskania na pedał gazu (ok. 50%). Wśród żeńskiej części kierowców miłośniczek szybkiej jazdy jest tylko ok. 25%.
Mężczyźni są też mniej skorzy do przestrzegania zasad ruchu drogowego. Ponad połowie z nich zdarza się przejeżdżać na pomarańczowym świetle, podczas gdy do tego wykroczenia przyznaje się zaledwie 15% kobiet.
Obie płcie w różny sposób włączają się też do ruchu drogowego. Zaledwie 1% kobiet robi to w sposób tworzący zagrożenie. Na niebezpieczeństwo w tym wypadku naraża się aż 14% mężczyzn. Panie są też bardziej życzliwe wobec innych uczestników ruchu (39%). Przepuszczają kierowców chcących włączyć się do ruchu czy ostrzegają przed zagrożeniami na drodze. Wśród mężczyzn to zaledwie 28%.
Największą różnicę w ocenie zauważono w przypadku kategorii tailgatingu, czyli niezachowywaniu bezpiecznej odległości od pojazdu jadącego z przodu. Zaledwie 4% kobiet podjeżdżało zbyt blisko innych samochodów. W przypadku mężczyzn robiło to aż 27% badanych.
WYNIKI BADAŃ
Dostosowanie prędkości do warunków: mężczyźni – 55%, kobiety – 75%
Zatrzymanie za pomarańczowym świetle: mężczyźni – 44%, kobiety – 85%
Negatywne oddziaływanie na innych uczestników ruchu: mężczyźni – 73%, kobiety – 54%
Właściwe używanie kierunkowskazów: mężczyźni – 82%, kobiety – 96%
Właściwe używanie lusterek: mężczyźni – 46%, kobiety – 79%
Efektywna obserwacja ruchu (np. uwzględnianie pojazdu w martwym punkcie w lusterku): mężczyźni – 82%, kobiety – 71%
Zbytnie zbliżanie się do pojazdu jadącego z przodu: mężczyźni – 27%, kobiety – 4%
Dostosowanie prędkości do warunków na drodze: mężczyźni – 64%, kobiety – 64%.
Kontrola nad pojazdem: mężczyźni – 100%, kobiety – 96%
„Nic tak nie zadziwia ludzi, jak zdrowy rozsądek i proste działanie”
– Ralph Waldo Emerson