Mity i Fakty:

Radary

„Aby kraj mógł żyć, trzeba, aby żyły prawa”
– Adam Mickiewicz

Fotoradary są nieskuteczne

Liczne badania dowodzą, że w miejscu ustawienia fotoradarów dochodzi do zmniejszenia liczby wypadków, w tym wypadków najpoważniejszych, z udziałem ofiar śmiertelnych i rannych. Skuteczność fotoradarów potwierdzają także statystyki z miejsc, w których znajdują się urządzenia w Polsce.

Środki z mandatów z fotoradarów są wydawane na cele nie związane z bezpieczeństwem

 

Od 1 stycznia 2014 r. środki finansowe uzyskane z mandatów z fotoradarów GITD przekazywane są na rachunek Krajowego Funduszu Drogowego, z przeznaczeniem na zadania inwestycyjne mające na celu poprawę bezpieczeństwa na drogach krajowych oraz budowę lub przebudowę dróg krajowych.

Fotoradary robią zdjęcia z ukrycia

Lokalizacja każdego fotoradaru w Polsce jest poprzedzona znakiem informującym o kontroli umieszczanym przed urządzeniem.

Fotoradary powodują, że kierowcy dekoncentrują się w trakcie jazdy

 

Jazda z dozwoloną prędkością jest takim samym obowiązkiem kierowcy jak sprawdzanie lusterek czy zapinanie pasów bezpieczeństwa. Nie ma żadnych dowodów naukowych, że fotoradary przyczyniają się do powstawania wypadków.

Fotoradary są niesprawiedliwe

Rejestrując wykroczenia wszystkich przejeżdżających urządzenia automatycznego nadzoru są najbardziej obiektywną metodą kontroli prędkości.

Społeczeństwo nie chce fotoradarów

Wśród wniosków społecznych dot. fotoradarów, które w ciągu ostatnich 3 lat wpłynęły do Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego blisko 80% dotyczyło prośby o instalację urządzenia. Jak wykazują badania opinii publicznej oznakowane fotoradary, jako środek egzekwowania przepisów akceptuje 9 na 10 Polaków.

W Polsce jest za dużo radarów

Strefy oddziaływania fotoradarów stacjonarnych* GITD obejmują zaledwie 1,8% km dróg krajowych, a strefy oddziaływania wszystkich stacjonarnych fotoradarów w Polsce – 0,1% km wszystkich dróg.

W porównaniu do większości krajów, które zaczęły stosować fotoradary wcześniej i osiągnęły dzięki temu znaczną poprawę poziomu bezpieczeństwa drogach liczba urządzeń w Polsce jest zdecydowanie mniejsza.

LICZBA FOTORADARÓW STACJONARNYCH NA 10 000 km DRÓG:

Polska: 11

Szwajcaria: 54

Wielka Brytania: 72

Szwecja: 76

*Strefa oddziaływania fotoradaru stacjonarnego mierzącego prędkość: 500 m przed i za urządzeniem

„Ten, co wciąż depce prawo, rzadko stoi mocno na nogach”
– Stanisław Jerzy Lec